Writer's pictureMilla Jokisaari

Tiedote: Hamarin purjehtijat ry kutsuu kaikki tempaisemaan Itämeren puolesta

Itämeripäivää vietetään 29.8.2024. Kansallinen tapahtuma järjestetään John Nurmisen säätiön toimesta vuosittain elokuun viimeisenä torstaina. Tänä vuonna tapahtuma jalkautuu myös Porvoon keskustan tuntumaan Wileniuksen telakalle.

Itämeripäivän tempaus oli mukana Porvoon kaupungin osallistuvan budjetoinnin äänestyksessä. Kaupunkilaiset äänestivät Itämeripäivän toteutettavien tapahtumien joukkoon. Saadulla 6 000 euron budjetilla seura muun muassa järjestää paikalle audiotekniikkaa ja markkinoi tapahtumaa kaupunkilaisille.

“Tavoitteena on järjestää entistä suurempi tapahtuma, johon kaikki porvoolaiset merelliset toimijat voivat tulla esittelemään toimintaansa ja kaupunkilaiset tutustumaan heidän tarjoamiin mahdollisuuksiin ja yhteiseen mereemme” kertoo idean alkuperäinen ehdottaja Milla Jokisaari. Mukaan mahtuu esimerkiksi veneseurat, harrastusseurat, ympäristöjärjestöt, merellisiä vastuullisia tuotteita myyvät yritykset ja niitä seuran jäsenet ahkerasti nyt kontaktoivat.

Työryhmässä on ideoitu erilaisia mahdollisia tapoja osallistua Itämeripäivään. Toivottuja ovat esimerkiksi:

- Puheenvuorot ja luennot. Aiheina esimerkiksi luonnonsuojelu, veneilyn aloittaminen, Itäisen Suomenlahden virkistysmahdollisuudet.

- Esiintyvää taidetta. Kulttuuritoimijat ovat lämpimästi tervetulleita mukaan tukemaan Itämerityötä omalla työpanoksellaan.

- Oma ständi, jossa esittelette omaa toimintaanne. Mielellään jotain toiminnallista: työpaja, askartelua, tietovisa, arvonta tai muuta kävijöitä aktivoivaa.

“Toimijat voivat ilmoittautua myös myymään vastuullisia, Itämereen liittyviä tuotteita tai palveluita” Jokisaari jatkaa. Yksityishenkilöt voivat varata veloituksettoman myyntipaikan venetarvikekirpputorilta. Myös kelluvaan venenäyttelyyn kaivataan osallistujia, erityisesti Wileniuksen perinnetelakalla veistetyt veneet ovat lämpimästi tervetulleita.

Ilmoittaudu mukaan verkkosivustolla osoitteessa:  https://www.hamarinpurjehtijat.fi/event-details/itameripaivan-tempaus

Hamarin purjehtijat toivottavat kaikki porvoolaiset yhdistykset, yritykset ja yksityishenkilöt mukaan toteuttamaan päivää. Tervetuloa Itämeren äärelle!

Lisätietoja:

Milla Jokisaari

Hamarin purjehtijat Ry

…………………………………………………………………………………………………………

Hamarin purjehtijat ry bjuder in alla att delta i en kampanj för Östersjön.

Östersjödagen firas den 29.8.2024. Det nationella evenemanget arrangeras årligen av John Nurminens stiftelse den sista torsdagen i augusti. I år kommer evenemanget också att äga rum nära Borgå centrum vid Wilenius båtvarv.

Östersjödagskampanjen deltog i Borgå stads röstning om deltagande budgetering. Stadsborna röstade för att Östersjödagen skulle vara med bland de evenemang som genomförs. Med den erhållna budgeten på 6 000 euro kommer föreningen bland annat att arrangera ljudteknik på plats och marknadsföra evenemanget till stadsborna.

"Målet är att arrangera ett ännu större evenemang där alla aktörer i Borgå med anknytning till Östersjön kan komma och presentera sin verksamhet, och stadsborna kan bekanta sig med möjligheter som de erbjuder och vårt gemensamma hav", säger Milla Jokisaari som är den ursprungliga förslagsställaren.

Det finns plats för till exempel båtklubbar, hobbyföreningar, miljöorganisationer, företag som säljer ansvarsfulla marina produkter, och föreningens medlemmar är nu flitigt i kontakt med dem.

Arbetsgruppen har funderat över olika sätt att delta i Östersjödagen. Exempel på möjliga bidrag är:

-Tal och föreläsningar. Ämnen kan vara till exempel naturskydd, att börja med båtliv eller rekreationsmöjligheter i östra Finska viken.

-Uppträdande och konst. Kulturaktörer är varmt välkomna att stödja Östersjöarbetet med sina insatser.

-Ett eget stånd för att presentera er verksamhet. Gärna något interaktivt: verkstad, pyssel, frågesport, lotteri eller annat som aktiverar besökare.

"Aktörer kan också anmäla sig för att sälja ansvarsfulla produkter eller tjänster relaterade till Östersjön", fortsätter Jokisaari.

Privatpersoner kan boka en gratis försäljningsplats på båttillbehörsloppiset. Deltagare behövs också till den flytande båtutställningen, särskilt båtar byggda vid Wilenius båtvarv är varmt välkomna.

Hamarin purjehtijat välkomnar alla föreningar, företag och privatpersoner i Borgå att vara med och genomföra dagen. Välkommen till Östersjön!

Mer information:

Milla Jokisaari