Kyllikki Korhosen klassikkovene


Kirjoittanut: Mika Lehtonen


Tämä blogiteksti kuvailee Tristan 820 -veneemme historiaa, faktaa ja kokemuksia. Tristan-veneet valmistetaan Varkaudessa käsityönä. Tristaneita valmistava Nautikone Oy on toiminut aiemmin nimillä Korhosen veneveistämö ja Tristan Boats.




Tristan 820 on liukuva matkavene

Leskirouva ryhtyi piirtämään veneitä


Kyllikki Korhonen (1922-2010) on suunnitellut lähes kaikki Tristanin mallit.

Veneet tulivat Kyllikki Korhosen (os. Ikäheimonen) elämään sotien jälkeen, kun hän perusti perheen puuseppä Toivo Korhosen kanssa. Oma veneveistämö perustettiin 1950 omakotitalon alakertaan. Soutu- ja moottoriveneitä valmistui yhä enemmän vuosi toisensa jälkeen.


Toivon menehdyttyä alkoi yhtiössä Kyllikki Korhosen johdolla uudet tuulet: he suunnittelivat ja valmistivat matkaveneitä diagonaalilaminointitekniikalla.


Perheveneet Trista, Serena ja Cirinella ja purjevene Aurelia nostivat veistämön tuotannon ja tunnettavuuden kokonaan uusiin ulottuvuuksiin. 1980-luvulla tilalle tulivat lasikuiturunkoiset Tristanit, joita myytiin kotimaan markkinoiden lisäksi eri puolille Eurooppaa ja Yhdysvaltoihin.


Kyllikki Korhonen oli veneiden pääsuunnittelija. Hänen perusajatuksenaan oli vastata siihen, millainen vene palvelee käyttäjäänsä mahdollisimman hyvin. Työn jälkeä ja perinteiden

kunnioitusta hän painotti yhtenä kysynnän takeista. Samalla hän korosti trenditietoisuutta ja asiakkaiden tarpeiden seurantaa. Erityisesti kiitosta on tullut veneiden tilaratkaisuista.


Kyllikki Korhonen oli ainutlaatuinen ihminen suomalaisen veneilyn historiassa: moni nainen on ollut mukana veneiden valmistuksessa, mutta kuka on keski-ikäisenä leskenä, ilman minkäänlaista venesuunnittelijan koulutusta, lähtenyt suunnittelemaan elämänsä ensimmäistä matkavenettä, joka on valmistettu sellaisella tekniikalla, josta ei Suomessa ole aiempaa kokemusta?


Tilaa ja oivalluksia


Tristan 820 on lyhyesti sanottuna näyttävä, käytännöllinen ja toimiva vene. Leveällä kuskinpukilla mahtuu kääntymään niin, että keskustelu sujuu salongin U-sohvalla istuvien kanssa, ja suurten ikkunoiden sekä perään avautuvan lasiseinän ansiosta ympäristöä on helppo pitää silmällä.

Perhe viihtyy veneessä

Pariskunta asuu lähes ylellisesti keulakajuutassa. Vieraille löytyy kookas, joskin matala parivuode ohjaamon alle työntyvässä minikajuutasta. Siellä mahtuu hyvin pukeutumaan ovea avaamatta. Myös WC on riittävän kokoinen asiointiin, vaikkei suihkutilaa olekaan. Veneessä on tilava salonki, erittäin toimiva pentteri kaasuliesineen ja uuneineen ja kaikin puolin muutenkin toimivat tilat. Varsinkin säilytystilaa on erittäin kiitettävästi


Tiloja on veneen kokoon nähden paljon. Kulkureitit ovat toimivia, laatutaso, viimeistely ja pintamateriaalit ovat kunnollisia olematta loistokkaita.


Hyväkulkuinen kruisailuvene


Matkanopeus on 15-20 solmua. Tristan 820 on suunniteltu puhtaasti liukuvarunkoiseksi. Ajo- ja rakenneominaisuuksia muutettiin kokemusten perusteella eli runkoa paranneltiin 1980-luvun lopussa huomattavasti ja esimerkiksi keulaa jyrkennettiin. Tristan 820 pitää suuntansa uppoamavauhdissa erittäin hyvin liukuveneeksi. Liukukynnys on loiva mutta pitkä. Sen jälkeen keula jää vähän koholle ja peräaalto korkeahkoksi. Kulussa on kokoaan isomman veneen tuntua.

Suuri massa tuntuu liikkeissä rauhallisuutena, hitautenakin. Loivat kaarteet vene ottaa eleettömästi, jyrkemmissä se opettaa kuljettajalleen malttia. Vesilinja ei ole kovin leveä ja kun perän kantavuuden rajat tulevat vastaan, kallistus kasvaa äkkitilanteessa nopeasti. Kruisaillaan, ei kaahailla, opettaa Tristan ohjaajaa.


Tristan 820 on nimenomaan matkavene. Mukavan tuntuinen marssivauhti löytyy hieman 20 solmun alapuolelta. Omistajan kokemuksen mukaan siellä vene kulkee myös taloudellisimmin alkuperäisellä 200 hv Volvo Penta moottorilla. Toimintasäde reilun 300 litran polttoainetankilla on pitkä.


Kotimainen veneenrakennusperinne takaa laadun


Tristan ei ole koskaan ollut huokea vene, mutta se on tarjonnut rahalle juuri sellaista vastinetta, jota on perinteisesti suomalaisessa matkamoottoriveneilyssä arvostettu. Kannet ovat selkeät, kaiteet jopa erinomaiset, kiinnitystarvikkeiden boksit oikeissa kohdissa. Keulapotkuri torjuu ison tuulipinnan vaikutusta laituriin ajossa ja kulmat on helppo arvioida kattoluukusta tarkkailemalla.

Tristan 820:n oikeaksi omistajajoukoksi on helppo kuvitella perin juurin kunnollisia, itsestään numeroa tekemättömiä, selkeästä rauhallisuudesta pitäviä perheitä. Vene on tasapainoinen yhdistelmä koko joukolle kohtuullisesti toteutettuja, pitkän veneilyloman onnistumisen takaavia tekijöitä.

Vene kulkee mukavasti hitaassakin ajossa

Ja mikä kaikkein tärkeintä, Tristanin ajo-ominaisuudet takaavat siirtymien turvallisuuden ja mukavuuden kohtuuoloissa, kohtuukuluilla, rannikon kaikilla reiteillä. Sen voi myös luottaa tuovan turvallisesti pois sieltä, missä ympäristö käy turhan rankaksi.


Se on totta, että niin ulkoa kuin sisältä Tristan 820:n ilmettä voi luonnehtia hieman vanhahtavaksi, mutta niinpä mallilla onkin ikää jo yli 30 vuotta. Ja joskus vanhassa vain on vara parempi.


Mika Lehtonen

223 views0 comments

Recent Posts

See All